Groep 5-6 Aardlagen

Gas in de klas

Korte omschrijving van de les

Na een onderzoek rond groente- en fruitafval krijgen de leerlingen antwoord op de vraag wat er ontstaat tijdens het rottingsproces. Na een onderzoek rond zout water en verdamping krijgen de leerlingen inzicht in het ontstaan van zoutlagen in de aarde.

Doel van de les

  • De leerlingen leren hoe gas en zoutlagen kunnen ontstaan.
Duur

Ongeveer 15 minuten

Materialen
  •  Groente- en fruitafval
  • (Doorzichtige) Plastic zak of
    de onderkanten van twee
    gehalveerde petflessen
  • Afplaktape (ducktape/breed
    plakband)
  • Logboekwerkblad ‘Maak zelf gas’

Proef met zout:
• Doorzichtig glas
• Water
• Zout
• Lepel
• Schoteltje(s)

Voorbereiding

• Vraag de leerlingen groente- en fruitafval mee te nemen. Zorg voor genoeg groente- en fruitafval (vochtig,
zacht afval werkt het beste).
• Verzamel de materialen.
• Bij alternatief 2: Snijd de twee flessen doormidden. Bewaar de twee onderste delen van de flessen