Groep 5-6 Schade

Ik zie, jij ziet, wij zien

Korte omschrijving van de les

De leerlingen bekijken een of meerdere verhalende foto’s, vertellen wat ze zien en onderbouwen hun beweringen met argumenten. Door open en zonder oordeel te kijken en te luisteren naar de observaties van anderen ontstaat er ruimte en begrip voor andere kijk- en denkwijzen.

Doel van de les

De leerling:

  • oefent kritisch kijken;
  • kan onder woorden brengen wat hij of zij ziet en dit met argumenten onderbouwen;
  • kan luisteren naar de mening en/of interpretatie van de ander;
  • kan zijn oordeel uitstellen;
  • ervaart dat er meerdere ‘zienswijzen’ mogelijk zin
Duur

15-20 minuten

Materialen
  • Digibord
  • Papier/wisbordje per kind
  • Pen/potlood/whiteboardstift per kind
Voorbereiding
  • Lees de achtergrondinformatie over VTS
  • Bekijk de filmpjes over VTS in de basisschool (zie achtergrondinformatie)
  • Zet een afbeelding klaar op het digibord
  • Bekijk de afbeelding goed. Zoek de aanknopingspunten waar de leerlingen mogelijk iets over zullen gaan zeggen (Voer dus eigenlijk een VTS-gesprek met jezelf)