Korte omschrijving van de les
De leerlingen luisteren naar (aannemelijke) verhalen en bepalen na afloop, door er samen over door te praten, of een verhaal waar is of niet. In groepjes bereiden ze een verhaal voor. Tijdens een presentatie voor de klas proberen ze de andere leerlingen ervan te overtuigen dat het verhaal waar is. Tot slot kijken ze kritisch naar een aantal stellingen uit de media over aardbevingen in Groningen en bediscussiëren of deze kloppen of niet.
Doel van de les
- De leerlingen leren dat feit en fictie niet altijd makkelijk van elkaar te onderscheiden zijn.
- De leerlingen ervaren dat factchecking een manier is om het waarheidsgehalte van een verhaal of uitspraak te controleren.
Duur
Ongeveer 70 minuten
Materialen
- Digibord
- Kaarten met scenario’s
- Ruimte om de groepjes te laten oefenen
- Eventueel aankleding/attributen bij de uitvoering (te verzamelen door de leerlingen)
- Opdrachtkaart scenario’s
Voorbereiding
- Bekijk het fragment Studio Snugger over kuikens uit supermarkteieren.
- Lees het verhaal en bekijk het filmpje van RTV Noord over de kwartelkuikens.
- Zet het fragment van Studio Snugger klaar op het digibord.
- Print voor ieder groepje een kaart met een scenario uit.
- Deel groepjes in (viertallen).