Korte omschrijving van de les
De leerlingen luisteren naar een interactief verhaal over Roald en Vera die met hun step op pad zijn in de buurt. Onderweg zien zij van alles gebeuren. Per situatie bespreken de leerlingen in groepjes welke hulpdienst wordt ingezet.
Doel van de les
- De leerlingen leren bij welke calamiteiten de hulpdiensten ingezet worden en wat hun belangrijkste taak is (mensen helpen, aanwijzingen geven zodat er geen verdere ongelukken gebeuren).
- De leerlingen breiden hun kennis over de hulpdiensten (politie – boeven vangen, brandweer – brand blussen, ambulance – ongelukken) verder uit.
- De leerlingen leren dat het opvolgen van de aanwijzingen van de hulpdiensten belangrijk is omdat het een bijdrage levert aan hun eigen veiligheid en die van anderen.
Duur
Ongeveer 55 minuten
Materialen
- Verhaal
- Audio sirene (Digibord)
- Afbeeldingen van de brandweer, politie en ambulance voor ieder groepje
- Per groepje drie stukken karton (A4-formaat)
- Lijm
- Video ‘Denksleutels’
- Afbeeldingen hulpdiensten
Voorbereiding
- Lees het verhaal door.
- Zet het audiofragment klaar op het digibord.
- Print voor ieder groepje de afbeeldingen uit.
- Geef ieder groepje drie stukken karton en lijm.