Groep 3-4
Energie
Korte omschrijving van de les
Aan de hand van een onderzoekscircuit ontdekken de leerlingen verschillende vormen van energie.
Doel van de les
De leerling:
- ontdekt dat energie verschillende verschijningsvormen heeft;
- verkent verschillende vormen van energie (warmte, licht, kracht);
- weet dat energievormen in elkaar over kunnen gaan (bijvoorbeeld licht in warmte);
- kan een experiment uitvoeren volgens de stappen van onderzoekend leren;
- kan luisteren naar de mening en/of interpretatie van een ander
Duur
60-90 minuten
Materialen
- Opdrachtkaarten van de verschillende onderzoeken
- Kleur/zoekplaat
- Dik boek
- Grote (zware) bal (voetbal, basketbal)
- Tennisbal
- Twee ballonnen, opgeblazen
- Touw
- (Wollen) doek
- Opgeblazen ballon
- Leeg frisdrankblikje
- Gladde tafel
- Wollen doek
- Krachtpatser: Twee schriften van gelijke grootte
- Wit papier (A4)
- Plakband
- Lijm
- Schaar
- Aluminiumfolie
- Zonnige dag (of felle lamp)
Voorbereiding
- Lees de lesvoorbereiding en de achtergrondinformatie bij de onderzoeken door.
- Bepaal of de onderzoeken in een circuit, klassikaal of in kleine groepjes worden aangeboden (ziehet kopje ‘Organisatie’ bij de achtergrondinformatie).
- Print de opdrachtkaarten en voor iedere leerling een kleur/zoekplaat.
- Zet het circuit klaar.
- Maak groepjes van 2 of 3 leerlingen.
- Maak indien nodig een energiemeter of print de PDF (zie les groep 1-2 Voel de Power).