Groep 3-4 Energie

Korte omschrijving van de les

Aan de hand van een onderzoekscircuit ontdekken de leerlingen verschillende vormen van energie.

Doel van de les

De leerling:

  • ontdekt dat energie verschillende verschijningsvormen heeft;
  • verkent verschillende vormen van energie (warmte, licht, kracht);
  • weet dat energievormen in elkaar over kunnen gaan (bijvoorbeeld licht in warmte);
  • kan een experiment uitvoeren volgens de stappen van onderzoekend leren;
  • kan luisteren naar de mening en/of interpretatie van een ander
Duur

60-90 minuten

Materialen
  • Opdrachtkaarten van de verschillende onderzoeken
  • Kleur/zoekplaat
  • Dik boek
  • Grote (zware) bal (voetbal, basketbal)
  • Tennisbal
  • Twee ballonnen, opgeblazen
  • Touw
  • (Wollen) doek
  • Opgeblazen ballon
  • Leeg frisdrankblikje
  • Gladde tafel
  • Wollen doek
  • Krachtpatser: Twee schriften van gelijke grootte
  • Wit papier (A4)
  • Plakband
  • Lijm
  • Schaar
  • Aluminiumfolie
  • Zonnige dag (of felle lamp)
Voorbereiding
  • Lees de lesvoorbereiding en de achtergrondinformatie bij de onderzoeken door.
  • Bepaal of de onderzoeken in een circuit, klassikaal of in kleine groepjes worden aangeboden (ziehet kopje ‘Organisatie’ bij de achtergrondinformatie).
  • Print de opdrachtkaarten en voor iedere leerling een kleur/zoekplaat.
  • Zet het circuit klaar.
  • Maak groepjes van 2 of 3 leerlingen.
  • Maak indien nodig een energiemeter of print de PDF (zie les groep 1-2 Voel de Power).